چطور کشمش ارزان بخریم؟

از کجا کشمش ارزان تهیه کنیم؟

از کاسب با انصاف! همینقدر ساده و راحت

چرا؟

دوستی داشتم به نام عبدالله که به تازگی بنا داشت در مقوله صادرات خشکبار فعالیت کند. یک روز عبدالله تعریف میکرد که قیمت محصولی در دبی (امارات متحده عربی) ، 10 درهم بوده. آن زمان هر درهم 3500 تومان ارزش داشت، یعنی قیمت آن محصول در دبی هر کیلو 35000 تومان بوده است. آقا عبدالله در روستاهای خراسان بدنبال آن محصول بوده تا با قیمتی پایین تر خریداری کند و در بازار دبی عرضه کند. بعد از مراجعه به چند روستا ، ناامید می شود. چرا که کشاورزان درب منزل خود آن محصول را هر کیلو 40000 ت اعلام میکردند. تازه هزینه بسته بندی و حمل و بیمه و کلی دردسر دیگر هم اگر اضافه کنیم میشد حدود هر کیلو 50،000 ت. یعنی دوست ما با خرید از کشاورز و فروش در بازار دبی، در هر کیلو 15،000 ت ضرر می کرد.

عبدالله  ناامید شد. از طرفی کنجکاو بود که چطور برای تجار ارزش دارد که این محصول را صادر کنند. چرا که محصول در دبی ارزانتر از روستا ها بود؟

با هم به بررسی این موضوع می پردازیم:

همیشه بار در بارخانه گران تر است

از درب منزل کشاورز تا دبی (یا هر بازار صادراتی دیگر) چندین دست دلال حضور دارند. تفکر عموم این است که دلالان باعث گران شدن محصول می شوند. اما این تفکر اشتباه است.

فرض کنید محصولی فرآوری شده در دبی 35،000ت فروش می شود.

تاجر صادراتچی با محاسبه هزینه ها و لحاظ کردن سود خود، قیمت خرید خود را 31،000 ت اعلام میکند.

دلالان که با صادراتچی در تماس هستند به دلالان دیگر میگویند که محصول را فرضا 30،500 می خرند (500 ت سود)

و دلال نهایی محصول را به 30،000 ت (با 500 ت سود) بیشتر نمی تواند بخرد.

اکثر کشاورزان ، ابتدا زیر بار قیمت واقعی کشف شده در بازار نمی روند. محصول خود را نگهداری می کنند (گاها تا یک سال و برخی بیشتر) تا به قیمت باب میل خود بفروشند.

گاهی یک نفر غریبه ای مثل آقا عبدالله ما ممکن است به کشاورزی مراجعه کند، و کشاورز به قیمت دلخواه ش یعنی 40،000 ت هم بفروشد. اما این فقط یک شانس است.

زمانی که کشاورز نیاز به نقدینگی دارد، چاره ای جز فروش محصول به قیمت 30،000 ت که حاصل موازنه بازار است نخواهد داشت.

بر عکس تصور عموم، در واقع دلالان نقش چکش کاری و موازنه بازار را بر عهده دارند تا محصول به قیمت واقعی خود معامله گردد.

شاید این مثال را شنیده باشید : همیشه بار در بارخانه گران تر است. یعنی محصول در شهر محل تولید آن گران تر از بازارهای حتی صادراتی است. این مثال را آقا عبدالله و دوستانشان ساختند ! چرا که تصورشان این بود با مراجعه به بارخانه به هر قیمتی که بخرند ، سود می کنند. اما از احتمال شلیک کشاورزان غافل بودند.

خرید از واسطه با انصاف

از هر کجای ایران ممکن است بتوانید کشمش را به قیمت بخرید.ممکن است کاسب ای در هر کجای ایران،به قیمت واقعی خریده باشد و به سود ناچیز و معقولی قانع باشد. خرید از او برا مشتری خوب است.

سعی ما بر این است تا با بررسی روزانه بازار خشکبار و به خصوص تخصص ما یعنی کشمش کاشمر، هم قیمت و تغییرات روزانه را اعلام نماییم. همچنین با خرید آگاهانه ، محصولی تهیه کنیم که قیمت آن منطقی و به فی باشد. و با سودی معقول آن را در اختیار مشتریان عزیزمان قرار دهیم. 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

برای آشنایی با محصولات ما محصول مورد نظر را انتخاب کنید:

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش