بورس کشمش کاشمر راه اندازی شد

بورس کشمش کاشمر

اگر نمیدونی کاشمر کجاست اینجا رو بخون

 

چند سالی بود که صحبت هایی به میان آمد تا عرضه کشمش کاشمری در بورس کالا آغاز شود. دو سال پیش بالاخره این فاجعه بزرگ رقم خورد. کشمش کاشمر وارد بورس کالا شد. چرا فاجعه؟ در ادامه بخوانید.....

ورود کشمش به بورس کالا بنا بود راه گشای کشاورزان باشد. بنا بود شرایطی فرام آورد تا مشکل نقدینگی ابتدای فصل کشاورزان رفع شود. 

بازار به خودی خود خاصیت خودتنظیم گری دارد. یعنی بازار خودش دلال خودش را می سازد. خودش زیرساخت می سازد. خودش کود و سم میاورد. خودش صادر می کند و....... خودش بورس کشمش می شود.

اما زمانی که ارگان های دولتی بدون بررسی کافی وارد مسائل بازار می شود. گاهی فجایعی اتفاق می افتد.

نمونه بارز آن طرح راه اندازی بورس کشمش کاشمر بود.

هر ساله در ابتدای فصل عرضه کشاورزان مشکل نقدینگی دارند و قیمت ها اندکی افت می کند. دقیقا در همین زمان تجار خارجی به خصوص سرمایه گذاران پاکستانی و اماراتی وارد بازار می شوند. با ورود این سرمایه گذاران که نقدینگی بالایی همراه خود می آورند. جلوی افت بیشتر نرخ ها گرفته می شود. از طرفی کشاورز پول نقد می گیرد. و از سویی دیگر کارخانجات فرآوری منطقه به شدت سرگرم فعالیت جهت آماده سازی سفارشات خارجی می شوند.

خلاصه این پاراگراف یعنی بورس کشمش کاشمر به صورت سنتی وجود دارد. در واقع در تمام حوزه ها همین است.

بنا به صلاحدید مسولین امر و البته باهدف حماست از کشاورزان کشمش وارد بورس کالا شد. و بورس کشمش کاشمر راه اندازی شد.

 

 

شرایط نگهداری کشمش سبز کاشمر :

 

کشمش سبز و البته کلیه مواد خوراکی و بالخص خشکبار نیاز به محل مناسبی برای نگه داری دارند. در صورت عدم نگهداری اصولی کشمش سبز در انبار بورس کالا، به مرور دچار آفت زدگی شده و کیفیت خود را از دست می دهند. پس اولین موضوع برای ورود کشمش کاشمر به بورس کالا بایستی دقت به این موضوع می بود.

ایراد اول : بایستی انبار بورس کشمش در محل یک سردخانه آغاز به کار می کرد. اما آنچه اتفاق افتاد انباری در هوای گرم و بدون دما ، نور و بهداشت بود.

 

 

افت قیمت نتیجه افت کیفیت در بورس کشمش کاشمر :

 

فرض کنیم بازار ارز که متغیر اصلی در تعیین نرخ کشمش است. ثابت بماند. از شهریور ماه تا شهریور سال بعد بناست نرخ کشمش در بورس کشمش کشف شود. البته خالی بازی نمی شود. باید کسی جایی کشمش را تحویل انبار بورس کشمش دهد. حال اگر نگهداری اصولی انجام نشود. به مرور کشمش دچار آفت زدگی می شود. یا حداقل اینکه به سرعت و در عرض یک ماه در محیط گرم ، کشمش دچار افت رنگ می شود. نتیجتا دچار افت قیمت می شود. 

 

کشمش سبزی خوشرنگ و زیبا در شهریور ماه وارد انبار بورس کشمش می شود. در روز ورود ارزشی برابر هر کیلو 70 هزار تومان دارد. پس از دو ماه نگه داری غیر اصولی، رنگ کشمش به تیرگی می زند. حالا کشمش کیلویی 50 هزار تومان ارزش دارد. این افت کیفیت را چه کسی پاسخ گو است؟

 

 

مسئله مهم کسر وزن در انبار بورس کشمش کاشمر

 

 کشمش به مرور دچار افت وزن می شود. درصد افت وزن کشمش وابسته به پارامترهای : دمای محیط، نوع بسته بندی، محیط نگه داری و رطوبت اولیه می باشد. اگر کشمش با رطوبت بالا وارد انبار شود. از طرفی محیط کاملا بسته نباشد و جریان دائمی هوا ی خشک برقرار باشد. و بسته بندی دارای منفذ باشد. ممکن است افت وزن تا 20 درصد هم اتفاق بیافتد.

 اگر زمان ورود بار به انبار بورس کالا بسته بندی مناسب باشد. رطوبت اولیه بار کم باشد.  و محیط کاملا ایزوله باشد. ممکن است کسر وزن نهایتا 2 تا 3 درصد باشد.

باتوجه به اینکه محل انتخابی برای بورس کشمش مناسب این امر نبود. ما فرض کسر بار را 5 درصد در نظر میگیریم.

 

پس اگر در شهریور ماه انبار بورس کشمش فرضا 1000 تن کشمش ورودی بگیرد. در اسفند ماه احتمالا 950 تن کشمش در بورس کشمش دارد. این 50 تن که به باد هوا رفته است را چه کسی پاسخ می دهد.

 

نتیجه گیری :

پیشنهاد ما به مسولین امر این است. تا جای ممکن در گسترش و ایجاد زیرساخت ها سرمایه گذاری کنند. راه های صادرات و ورود سرمایه گذاران خارجی را باز کنند. و در اموری مثل احداث کارخانجات بسته بندی تمام اتومات و در کنار آن سردخانه های تخصصی خشکبار سرمایه گذاری نمایند. اگر دولت نقش حامی و تسهیل کننده را ایفا کند. بخش خصوصی بهترین شیوه برای عرضه کشمش در بورس را فراهم می کند.

به امید ایرانی آباد

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

برای آشنایی با محصولات ما محصول مورد نظر را انتخاب کنید:

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش